Zelfgemaakt klei

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]

Deelnemers

kind onder begeleiding

Leeftijd

4 tot 6 jaar
6 tot 8 jaar
8 tot 12 jaar

Plaats

binnen

Ontwikkeling

Spelen en onderzoeken
Legenda

Wat is er nodig?

Voor het deeg:

• 1 kopje bloem

• 1 kopje warm water

• 2 theelepels zout

• 2 theelepels cream of tartar (dit is online verkrijgbaar of bij bakwinkels, in het Nederlands wordt het soms ook wijnsteenpoeder genoemd)

• 2 theelepels olie

• een pakje Jello van 8,5 gram (in verschillende kleuren verkrijgbaar bij Albert Heijn)

Bij het kneden:

• extra bloem

• kleurstof of glitters

 

Beschrijving

Zet alles klaar wat je nodig hebt. Dan kun je aan de slag!

Stap 1 – Meng alle ingrediënten met elkaar in een kom.

Stap 2 – Mix het goed met een garde. Het wordt een beetje rommelig en duurt wel even voor het allemaal goed door elkaar is. Mix net zo lang totdat bijna alle klontjes weg zijn.

Stap 3 – Vraag een volwassene om even te helpen want nu ga je koken! Kook je mengsel op middelhoog vuur en blijf steeds roeren. Dit duurt even maar blijf roeren tot het een bal deeg wordt. Haal het deeg van het vuur als het één grote bal is geworden. Bestrooi een placemat met bloem en leg het deeg daarop. Pas op, het is warm! Laat het nu 20 tot 30 minuten afkoelen.

Stap 4 – Is het deeg goed afgekoeld? Dan kun je gaan kneden! Blijf er bloem bij doen tot het deeg niet meer kleeft. Nu kun je ook extra ingrediënten erbij doen. Bijvoorbeeld glitters of kleurstof.

Stap 5 – Je klei is helemaal klaar! Tijd om lekker te kleien en er iets moois van te maken.

Wat levert het de kinderen op qua ontwikkeling, ontspanning en plezier?

Kleien bevordert de fijne motoriek en de creativiteit van kinderen. Spelen met klei versterkt de gevoeligheid van de handen. Het proces van vormen, veranderen, platslaan en iets nieuws maken, kan kinderen lang bezighouden. Kinderen kunnen met kleien ook ervaringen opdoen die aan de basis liggen van het later goed leren rekenen. Allemaal brokjes kunnen weer worden samengevoegd tot één. Zo leren ze dat de totale hoeveelheid niet verandert, maar dat je het wel kunt verdelen.