Yoga voor kinderen

[Totaal: 4    Gemiddelde: 2.8/5]
groep kinderen
groep kinderen
kind alleen
kind alleen
kind onder begeleiding
kind onder begeleiding
4 tot 6 jaar
6 tot 8 jaar
8 tot 12 jaar
BinnenBinnen
Spelen en onderzoeken
Spelen en onderzoeken

Wat is er nodig?

Eventueel een matje en kleding waarin je makkelijk kunt bewegen.


Beschrijving van de activiteit

De kat
Je gaat zitten op je handen en knieën. Stel je voor dat je een kat bent. Bij het uitademen maakt de kat zich helemaal bol. De kat is boos en heeft een hoge, ronde rug. Je hoofd trek je in en gaat langzaam naar beneden tussen je benen. Bij het inademen, strekt de kat zich zo ver mogelijk uit. Maak hierbij je rug hol. De kop van de kat kijkt naar de zon en laat zich lekker warm worden door de zonnestralen. Daarna gaat bij het uitademen je hoofd weer naar beneden. Er komt regen en daar kan de kat niet tegen. Je rug maak je weer rond en hoog. Dit kun je een paar keer herhalen.
Deze yogahouding is goed voor je rug. Het maakt je rug sterk en flexibel. Het verbetert de circulatie van ieder deel van het lichaam.

De vlinder
Je zit rechtop op de grond. Je knieën zijn gebogen en komen zo dicht mogelijk bij de grond. Je voetzolen raken elkaar. Houd je voeten zo dicht mogelijk bij je lichaam. Pak nu met je handen je voeten beet. Boven je benen langs. Bedenk dat je benen de vleugels zijn van een vlinder. De vleugels bewegen op een neer. Je kunt ook heen en weer bewegen op muziek. Ben je klaar met de oefening? Strek dan weer even lekker je benen uit.
Deze oefening is goed voor de flexibiliteit van je gewrichten. En houd je heupen, knieën en enkels flexibel. Het versterkt ook de spieren aan de binnenkant van je dijen.


Wat levert het op voor de ontwikkeling?

Yoga leert kinderen meer controle te krijgen over hun lichaam. En helpt ze te ontspannen. Waardoor ze ‘s nachts beter kunnen slapen en minder onrustig zijn.



« »

×
menu