Fantasiedier

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]

Deelnemers

groep kinderen
kind onder begeleiding

Leeftijd

0 tot 4 jaar
4 tot 6 jaar
6 tot 8 jaar

Plaats

binnen

Ontwikkeling

Participatie
Legenda

Rubrieken

Wat is er nodig?

Papier en stiften of kleurpotloden, of een schilderdoek, kwasten en verf en natuurlijk heel veel fantasie.

 

Beschrijving

Iedereen maakt een verhaal wel eens wat anders. Bedenk samen of met een groepje bijvoorbeeld een andere naam voor de hoofdpersoon. De plaats waar het verhaal zich afspeelt, verander je in je eigen woonplaats. Of je kunt zelfs een heel ander einde aan het verhaal maken. Met deze activiteit gebruik je veel fantasie!

Kies een gezellig plekje uit. Ga daar samen zitten. Het verhaal van vandaag komt niet uit een boekje. Het zit allemaal in jullie hoofd. Maar er is één probleem. Jullie herinneren je niet alles even goed. Bedenk samen het verhaal.

Bijvoorbeeld: er was eens een heel gek dier. In een land hier ver vandaan. Het dier heette… uhmm vergeten, hoe heette het dier ook alweer?! Bedenk samen een naam voor jullie dier. Het dier zag er heel gek uit. Had het dier poten? En zo ja, hoeveel? En ogen of vleugels? Welke kleur was het dier? Enzovoorts. Samen maak je er een spannend verhaal van. Bijvoorbeeld van een gek dier dat op avontuur ging. Natuurlijk bedenk je ook de avonturen samen.

Als het verhaal is afgelopen, kun je het fantasiedier uit het verhaal tekenen of schilderen. Als je allemaal je eigen tekening of schilderij maakt, is het leuk om samen te kijken hoe ieders fantasiedier is geworden.

 

Tips & Tricks

Als kinderen het lastig vinden om het fantasiedier te bedenken, kun je ze helpen door bijvoorbeeld kenmerken van bekende dieren te combineren. Zoals strepen van een zebra, bek van een krokodil, staart van een varken, enzovoort.

 

Wat levert het de kinderen op qua ontwikkeling, ontspanning en plezier?

Bij deze activiteit ervaren kinderen dat je inspraak hebt en mag meedenken, meebeslissen en meedoen. Kinderen mogen aangeven wat ze echt graag willen.
Er wordt naar ze geluisterd en ze leren te durven denken zonder beperkingen. Door het uiteindelijk te tekenen, zien ze dat iedereen beelden anders kan invullen. Dit is goed om te snappen waarom je niet altijd alles van elkaar begrijpt.