En toen…

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]

Deelnemers

groep kinderen

Leeftijd

6 tot 8 jaar
8 tot 12 jaar

Plaats

binnen

Ontwikkeling

Participatie
Legenda

Wat is er nodig?

Voor het schrijven pen en papier. Voor het schilderen een groot vel papier of schildersdoek, verf en kwasten.

Beschrijving

Samen een kunstwerk maken of samen een verhaal schrijven. Het is niet alleen leuk, maar ook grappig, gek en soms best moeilijk.

Het is het leukst om het met minimaal drie personen te doen. Maar het kan ook met z’n tweeën. Dan doe je één stap minder. Of je wisselt samen een extra keer.
Misschien willen je ouders wel meedoen?

Schrijven
Pak allemaal een blaadje waarop je kunt schrijven en een pen of potlood. We schrijven drie verhalen. Je begint allemaal tegelijk met je eigen verhaal. Zonder met elkaar te praten. Dat maakt het eindresultaat extra leuk.

Stap 1 – Schrijf allemaal een eerste stuk van een verhaal dat je zelf verzint. Probeer in dit stuk alvast een hoofdpersoon te beschrijven. Waar het verhaal zich afspeelt en wat de hoofdpersoon doet of gaat doen. Na ongeveer tien minuten ga je naar stap 2.

Stap 2 – Wissel nu allemaal je blaadje één plekje naar rechts. Lees eerst het stuk van het verhaal dat al is geschreven. Schrijf nu het verhaal verder. Zorg dat het verhaal aansluit op het eerste stuk. Je mag zelf bedenken wat er gaat gebeuren in het
verhaal. Wat gaat de hoofdpersoon doen? Wat gebeurt er allemaal onderweg?
Na ongeveer tien minuten ga je verder naar stap 3.

Stap 3 – Schuif weer alle blaadjes één plek naar rechts. Je hebt nu weer een nieuw verhaal voor je liggen. Lees eerst het verhaal zoals het nu is. Jij mag de rest van het verhaal verzinnen. Probeer een mooi einde aan het verhaal te maken.

Ben je klaar? Lees om de beurt elkaars verhalen voor! Is het verhaal hetzelfde
geworden als wat je had bedacht toen je begon?

Schilderen
Pak allemaal een groot vel papier of een schildersdoek. Zet kwasten en verf klaar. We maken drie schilderijen. Begin tegelijk en zonder met elkaar te praten.

Stap 1 – Schilder allemaal de eerste stap van een schilderij. De hoofdpersoon of het voorwerp. Na ongeveer tien minuten ga je naar de volgende stap.

Stap 2 – Schuif het schildersdoek één plek naar rechts door. Voor je ligt een schilderij met een hoofdpersoon of voorwerp erop. Jij mag nu de omgeving erbij schilderen of de achtergrond. Na ongeveer tien minuten ga je naar stap 3.

Stap 3 – Schuif het schildersdoek weer één plek naar rechts. Je mag het schilderij afmaken! Denk aan details zoals appels in een boom, een hoed op een hoofd of een schilderij aan de muur.

Stap 4 – Zet de schilderijen naast elkaar. Vertel elkaar wat je idee was toen je begon met schilderen. Hebben de anderen jouw idee afgemaakt? Of hebben ze er iets anders moois van gemaakt?

Tips & Tricks

Je kunt kinderen helpen als ze dit voor het eerst doen. Bijvoorbeeld om meer logica in een verhaal aan te brengen. Is een kind aan wat meer uitdaging toe? Dan kun je ze helpen om wat meer ‘vreemde’ wendingen voor het verhaal te verzinnen.

Wat levert het de kinderen op qua ontwikkeling, ontspanning en plezier?

Iets samen maken, betekent dat je je soms ook moet aanpassen aan anderen. Bij deze activiteit is dat heel letterlijk! Kinderen leren dat niet iedereen hetzelfde is en hetzelfde denkt. En dat je van elkaar kunt leren. Ze leren om los te laten en dat je niet overal invloed op kunt hebben