Zipperboard

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]

Deelnemers

kind alleen
kind onder begeleiding

Leeftijd

0 tot 4 jaar

Plaats

binnen

Ontwikkeling

Interactie
Legenda

Rubrieken

Wat is er nodig?

een stuk MDF hout van 50 bij 50 cm (karton kan ook, maar dat gaat sneller kapot)

verschillende ritssluitingen (probeer zoveel mogelijk verschillende kleuren en lengtes  te verzamelen)

seconde lijm

Beschrijving

Open of dicht, erin of eruit, erop of eronder. Dreumesen en peuters zijn de hele dag door aan het ontdekken hoe de wereld om hen heen werkt. Daag ze uit om ook te ontdekken hoe een ritssluiting werkt met dit zelfgemaakte bord!

Schuur de randen van het hout eerst goed op zodat er zeker geen splinters of scherpe hoeken meer aanzitten. Schuur vervolgens ook de oppervlakken lichtjes op (zodat de lijm beter blijft plakken). Plaats nu de ritssluitingen op het bord. Ze hoeven niet allemaal netjes recht te zitten (juist niet, dat maakt de uitdaging voor uw kind nog groter!). Plak de ritssluitingen vervolgens vast.

Het bord is nu al klaar. Leg het eens op de grond in de kamer, je zult zien dat jouw kind er snel op af zal komen om te ontdekken wat het is.

 

Tips & Tricks

Aan het bord kunnen ook knopen en knoopsgaten bevestigd worden. Of bijvoorbeeld haakjes.

Laat je kind eerst even zelf ontdekken wat je voor hem of haar hebt gemaakt. Grote kans dat zij niet meteen doorhebben wat ze met het bord kunnen doen en hoe een ritssluiting werkt. Maar hun aangeboren nieuwsgierigheid maakt dat ze het zullen onderzoeken en waarschijnlijk ook zullen ontdekken. Zo niet dan kun je ze altijd nog op weg helpen.

Wat levert het de kinderen op qua ontwikkeling, ontspanning en plezier?

Een bord zoals hier beschreven zal zeker een beroep doen op de nieuwsgierigheid van kinderen. Met dit bord worden kinderen uitgedaagd om te oefenen met de kleine motoriek. Voor de jongere kinderen is het op en neer halen van de sluiting al een leuke oefening. Leuk om er een plaatje achter te plakken. Met de wat oudere kinderen kan al echt geoefend worden met de twee delen van de sluiting. Dit is een vaardigheid die de kinderen later kunnen gebruiken bij het aan en uit trekken van hun eigen kleiding. Zo draag je spelenderwijs bij aan het vergroten van het zelfvertrouwen. Kijk eens, ik kan het al zelf!