Waxinelichtjesspel

[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]

Deelnemers

groep kinderen

Leeftijden

6 tot 8 jaar
8 tot 12 jaar
12+ jaar

Plaats

buiten

Ontwikkeling

Samen
Legenda

Wat is er nodig?

Voor het speelveld:
een lang touw (12,5 meter lengte voor een speelveld met een diameter van 4 meter)
aansteker of lucifers
stopwatch
eventueel spannende muziek

Per team:
een schoteltje met een waxinelichtje erop
3 pakjes satéprikkers
1 pak rietjes
1 rol dun touw
3 rollen plakband
1 schaar

Beschrijving

Een kaars uitblazen is natuurlijk niet moeilijk. Maar probeer het eens van 2 meter afstand. Dan wordt het toch wat moeilijker!
Bij deze activiteit strijd je in teams tegen elkaar. Het doel is simpel. Blaas het waxinelichtje van de tegenpartij uit maar zorg er tegelijkertijd voor dat jullie eigen lichtje blijft branden! Start met het maken van teams. Je hebt minimaal 2 teams nodig maar het is leuker als je met 3 of 4 teams speelt. Zorg dat elk team 2 tot 4 spelers heeft.

Maak nu het speelveld. Dit is een cirkel van 4 meter doorsnee. (Als je 4 grote passen maakt, heb je ongeveer 4 meter.) De cirkel kun je het beste aangeven met een groot touw of stoepkrijt (buiten). Zet de schotels in het midden van de cirkel op de grond. Elk team heeft een eigen schotel met een eigen waxinelichtje. De afstand van de schotels naar het touw moet altijd 2 meter zijn. Leg de benodigdheden per team klaar (zie het kopje ‘Wat is er nodig?’).

De opdracht:
Blaas/maak de waxinelichtjes van de andere teams uit en zorg er tegelijkertijd voor dat het waxinelichtje van je eigen team blijft branden. Hiervoor mag niemand, op welke manier dan ook, de cirkel betreden! Alles moet dus op een afstand van minimaal 2 meter gebeuren.

Bedenk met je team een mooie constructie. Je mag hiervoor alleen de materialen gebruiken die je hebt ontvangen. Wanneer alle teams hun constructie hebben gebouwd, bepaalt de spelleider dat de wedstrijd echt begint. Elk team mag van achter het touw proberen het waxinelichtje van de andere teams uit te blazen. Per uitgeblazen lichtje krijgt dat team 1 punt. Je kunt zelf bepalen wanneer de wedstrijd is afgelopen. Bijvoorbeeld het eerste team met 3 punten heeft gewonnen.

Komt er iemand van het team met een lichaamsdeel in de cirkel? Dan krijgt dat team een straftijd van 20 seconden en mogen ze 20 seconden niet meedoen. De andere teams krijgen hierdoor meer kans een waxinelichtje uit te blazen. In het heetst van de strijd is 20 seconden best lang.

 

 

Tips & Tricks

Je kunt meerdere prijzen uitreiken. Het team dat de meeste kaarsen uitblaast, het team met de mooiste constructie, het team dat het beste samenwerkt, et cetera.
Zet spannende muziek op tijdens de strijd. Dat maakt het spel extra leuk!

Wat levert het de kinderen op qua ontwikkeling, ontspanning en plezier?

Samenwerking is hier heel belangrijk. Zowel in de voorbereiding als tijdens het spel. Kinderen worden uitgedaagd om goed na te denken over de benodigde voorbereiding van het spel. Dit vereist enig technisch inzicht. Kinderen kunnen ervaren dat ze van elkaar kunnen leren en dat je je soms moet aanpassen aan anderen.
Als het spel eenmaal begint, moet er technisch worden nagedacht. Hoe kunnen jullie het voor elkaar krijgen om het kaarsje uit te blazen? Er wordt een beroep gedaan op het omgaan met winst en verlies en met het omgaan met afspraken en regels. Dat betekent dat je ook kunt leren wat er gebeurt als je je niet aan de afspraken houdt.

Goed samenwerken en technisch nadenken is een vereiste voor dit spel.