Labyrint van wc-rollen

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 3]

Deelnemers

kind alleen
kind onder begeleiding

Leeftijd

4 tot 6 jaar

Plaats

binnen

Ontwikkeling

Spelen en onderzoeken
Legenda

Rubrieken

Wat is er nodig?

meerdere wc-rollen(mogen ook keukenrollen zijn)
breed tape
smal gekleurd tape
een knikker
een grote deksel of lage doos

Beschrijving

Voordat je peuter of kleuter met het labyrint aan de slag kan, moet je het eerst zelf maken. Met de juiste benodigdheden een verrassend eenvoudige klus!

Stap 1
Plak de wc-rollen met het brede tape vast op de deksel of op de bodem van de doos. Je kunt het labyrint zo makkelijk of moeilijk maken als je zelf wilt. Gebruik meer of minder rollen, plaats de rollen dicht langs de kant of juist in het midden en zet de rollen in verschillende hoeken ten opzichte van elkaar.

Stap 2
Gebruik de smalle gekleurde tape om de wc-rollen  te versieren. Op deze manier kunnen jullie straks de verschillende hindernissen van het labyrint goed onderscheiden van elkaar. Je kunt de rollen ook nummeren. Zo kun je het labyrint nog moeilijker maken omdat je dan een volgorde moet aanhouden.

Stap 3
Je labyrint is klaar! Tijd om je peuter of kleuter erbij te halen!
Laat je kind eerst eens zien wat de bedoeling is van het labyrint door het zelf voor te doen. Ga daarna samen aan de slag. Laat zien hoe je de knikker door de rollen krijgt. Welke kant moet je de doos houden? Laat je kind alles uitproberen en moedig hem of haar aan tijdens dit proces.

Wat levert het de kinderen op qua ontwikkeling, ontspanning en plezier?

Kinderen worden verrast door deze activiteit. Dat levert plezier op en maakt dat je nieuwsgierigheid wordt geprikkeld. Hoe komt het dat de knikker naar beneden rolt? En waarom rolt hij niet omhoog? Spelenderwijs zijn kinderen al bezig met meten en wegen. Daarnaast zijn ze bezig met hun fijne motoriek en vraagt deze activiteit iets van de ooghandcoördinatie. Doordat ze dit spel samen met een volwassene spelen, ervaren ze dat je van een volwassen iemand kan leren. Door uitleg te geven, leren kinderen nadenken over begrippen als rollen, hoog en laag. En door te benoemen wat je kinderen ziet doen, leren zij na te denken over wat ze doen. Zijn er ook oudere kinderen in de buurt? Laat hen voor de jongere kinderen een labyrint maken. Zo ervaren zij dat je anderen blij kan maken met iets dat jij hebt gecreëerd.