Een marshmallow katapult

[Totaal: 1   Gemiddelde:  1/5]

Deelnemers

kind alleen

Leeftijden

4 tot 6 jaar
6 tot 8 jaar
8 tot 12 jaar
12+ jaar

Plaats

binnen

Ontwikkeling

Spelen en onderzoeken
Legenda

Wat is er nodig?

7 lange satéprikkers
4 grote marshmallows
1 elastiekje
1 plastic lepel
iets zachts om mee te schieten (bijvoorbeeld een stukje marshmallow)
schilderstape (of een kommetje/bakje)

Beschrijving

Een toren bouwen met marshmallows is natuurlijk super leuk, maar deze activiteit is misschien wel nog leuker! Je bouwt namelijk een katapult met marshmallows!

Stap 1
Maak van 3 marshmallows en 3 satéprikkers een driehoek. Prik de satéprikkers goed stevig in de marshmallows.
Stap 2
Gebruik nog eens 3 satéprikkers en 1 marshmallow om van de driehoek een piramide te maken.
Stap 3
Gebruik de laatste satéprikker voor deze stap. Maak de plastic lepel met tape vast aan de satéprikker. Zorg dat de bolle kant van de lepel aan het uiteinde van de prikker zit (de steel en de prikker zitten dus aan elkaar getaped).
Stap 4
Zet je marshmallow piramide rechtop (met 3 marshmallows op de grond en 1 in de lucht). Doe het elastiekje los om de bovenste marshmallow. Zodat het elastiekje over de satéprikkers hangt.
Stap 5
Pak de satéprikkers met de lepel eraan. Prik deze aan een kant door het elastiekje heen en prik het uiteinde van de satéprikkers in de marshmallow aan de onderkant. De lepel hangt nu in het elastiekje en vormt zo de katapult arm.
Stap 6
Je katapult is klaar! Leg een klein stukje marshmallow in de lepel, houd met 1 hand de katapult een beetje tegen de ondergrond. Trek met de andere hand de lepel voorzichtig naar achter, mikken en loslaten!

Katapult voor pro’s:
Als het een beetje lukt om te schieten met je katapult kun je ook een doel maken waar je op moet schieten. Je kunt bijvoorbeeld een vakje maken met schilders tape op de tafel, of een bakje neer zetten waar je in moet schieten.

Tips & Tricks

Je katapult wordt een stuk steviger als je hem een nachtje laat staan. De marshmallows drogen dan een beetje uit en worden harder. Dat maakt de katapult sterker waardoor je er iets harder en verder meer kunt schieten!

Wat levert het de kinderen op qua ontwikkeling, ontspanning en plezier?

Het bouwen van de katapult vraagt war van de motorische vaardigheden van kinderen. Daarnaast leren spelenderwijs een bouwwerk maken (in dit geval een piramide) van 2D naar 3D. Dat doet een beroep op hun ruimtelijk inzicht. Dan kan het plezier beginnen door de marshmallow stukjes door de ruimte te laten vliegen. Kinderen vanaf ongeveer 8 jaar gaan graag de competitie aan met elkaar aan. Ze weten van zichzelf steeds beter waar ze goed in zijn, worden motorisch handiger en willen zich graag vergelijken met leeftijdsgenoten. Dus, wie komt het verst? Wie kan het hoogst schieten? Maak een startlijn van waar iedereen schiet en bekijk wie het verste komt.