Kleurenoverlopertje

[Totaal: 0    Gemiddelde: 0/5]

Deelnemers

groep kinderen
groep kinderen

Leeftijden

4 tot 6 jaar
6 tot 8 jaar
8 tot 12 jaar

Plaats

buiten
buiten

Ontwikkeling

Spelen en onderzoeken
Legenda

Wat is er nodig?

Voor dit spel heb je niets nodig. Als je het op tijd speelt, heb je een eierwekker of andere klok nodig.

Beschrijving

Bepaal met elkaar wie de tikker wil zijn. Dit spel kun je het beste spelen op een veld. Of een speelplein waar je ruimte hebt om te rennen. De tikker staat in het midden van het speelveld. De kinderen die geen tikker zijn, staan aan één kant van het plein of veld. De tikker bepaalt de kleur. Heb je die kleur in je kleding én kun je die laten zien? Dan mag je rustig overlopen naar de andere kant. De tikker mag jou dan niet tikken. Heb je die kleur niet? Oei, dan moet je zorgen dat je snel naar de andere kant rent. Zonder getikt te worden! Word je toch getikt? Dan ben jij de volgende tikker en mag jij de kleur bepalen. Variaties Zijn de kinderen al wat ouder? Dan kun je het spel ook spelen met bijvoorbeeld dierennamen. De tikker bepaalt de eerste letter van een dierennaam. Weet je een dierennaam die met die letter begint? Dan mag je overlopen zonder getikt te worden. En anders… ren zo hard als je kan naar de overkant. Probeer het ook eens met namen van landen. Of automerken. Je kunt het ook spelen met een tijdklok. Kun je geen naam noemen binnen de afgesproken tijd? Dan moet je ook rennen. Je kunt ook spelen met een handicap. Bijvoorbeeld dat je moet huppelen of hinkelen.

Ontwikkeling

Spelen en onderzoeken