LEGO Mastermind

[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]

Deelnemers

groep kinderen

Leeftijden

6 tot 8 jaar
8 tot 12 jaar
12+ jaar

Plaats

binnen

Ontwikkeling

Samen
Legenda

Wat is er nodig?

-Een speelmaatje, LEGO bouwplaat, platte LEGO-plaatjes, LEGO-steentjes:

Code steentjes: Steentjes in 6 verschillende kleuren. Maat: 2x2 of 1x2 (bijvoorbeeld). Die heb je nodig om de kleurcode te maken en te raden.

Controle steentjes: Steentjes in 2 kleuren. Maat 1x1 (bijvoorbeeld) of gebruik witte en rode ‘lamp-steentjes’. Die heb je nodig om te laten weten of de ander de kleurcode (bijna) goed heeft.

Beschrijving

Maak zelf een Mastermindspel en kraak de kleurcode!

Maak op de bouwplaat een hokje waar de kleurcode achter gemaakt kan worden. Er moet plek zijn voor 4 steentjes. Leg een dakje op het hokje, zodat de ander de code écht niet kan zien. Maak op het speelveld een aantal plekken waar de kleurcodes gelegd kunnen worden. Bijvoorbeeld van platte, lange LEGO-plaatjes. Leg alle code steentjes aan de ene kant van het spel en de controle steentjes aan de andere kant. Maak samen afspraken over de betekenis van de controle steentjes: Welke kleur controle steen betekent ‘Je hebt een kleur goed, maar deze staat niet op de goede plek’? En welke kleur controle steen betekent: ‘Je hebt een steen op de goede plek’?

Spelen! Mastermind:

Je hebt het spel van LEGO gemaakt! De regels zijn hetzelfde als bij het originele spel. Jij gaat een kleurcode achter het hokje maken. Een code bestaat uit 4 verschillende kleuren. Je speelmaatje probeert in zo min mogelijk beurten jouw code te raden. Je speelmaatje start door 4 kleuren op de eerste rij te leggen. Jij kijkt hoe goed de ander dat heeft gedaan. Je zegt niks. Als er een kleur op precies dezelfde plek staat als in jouw code dan druk je een wit (bijvoorbeeld) LEGO-steentje naast de eerste rij. Als er een kleur goed is, maar nog niet op de goede plek staat dan druk je een blauw (bijvoorbeeld) LEGO-steentje naast de eerste rij. Bij kleuren die niet in jouw code zitten doe je niks. Als je alle controle steentjes hebt geplaatst, gaat de ander weer nadenken over de code. En legt een nieuwe kleurcode op de tweede rij. Zo gaan jullie door tot jouw code is geraden!

Wissel daarna van rol.

Uitdaging: Spreek af dat je in de kleurcode twee keer dezelfde kleur mag gebruiken. Het wordt nu moeilijker om de code te kraken.